Kerajaan Sabah merancang untuk memanfaatkan pelancongan luar China utara.


KOTA KINABALU: Sabah berminat untuk membawa masuk lebih ramai pelancong China dengan rancangan untuk "menawan" sekurang-kurangnya 200,000 dari pasaran China utara yang agak baru tahun ini.

Timbalan Ketua Menteri Christina Liew berkata terdapat rancangan bagi penerbangan piagam jangka panjang untuk membawa pelawat dari wilayah China tidak lama lagi.

Beliau berkata inisiatif itu adalah hasil kerjasama antara Cekal Aman Sdn Bhd (Malaysia) dan rakan kongsi charter penerbangan China, BJ. ST. International Travel Co. Ltd.

BJ. ST. Perjalanan Antarabangsa adalah pengendali utama di China yang terlibat dalam penerbangan sewa dari China ke Bandar Jeju, Korea Selatan, serta Nha Trang dan Da Nang di Vietnam.




"Melalui senario ini, kita perlu mengambil kesempatan ke atas pelancongan luar China utara dengan mengasyikkan para pelancong ini untuk menjadikan Sabah destinasi percutian pilihan mereka," katanya semasa lawatan pegawai Cekal Aman semalam.

Liew, yang juga Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, telah mengarahkan Lembaga Pelancongan Sabah untuk memudahkan kemasukan pelancong dari utara China.

Pengarah Operasi Aaron Chang, Cekal Aman, berkata China utara adalah pasaran yang agak baru, dengan BJ. ST. Perancangan Perjalanan Antarabangsa untuk menghubungkan bandar-bandar seperti Shanghai, Tianjin, Zhengzhou, Nanjing dan Shenyang ke Kota Kinabalu.

"Pencapaian penerbangan dari laluan tersebut sudah siap bermula dalam masa tiga bulan setelah mendapat kebenaran sepenuhnya oleh pihak berkuasa tempatan.


"Ramalan kami untuk tahun kedua adalah antara 350,000 dan 400,000 pelancong," katanya sambil menambah bahawa kira-kira 50,000 hingga 100,000 pelancong dari tahun pertama 200,000 akan dialihkan ke daerah Tawau dan Semporna di Sabah.

Chang berkata terdapat keperluan untuk lebih banyak hotel bertaraf 3-5 bintang untuk menampung kemasukan pelancong China utara dalam tempoh 10 tahun akan datang
(Gambar Bernama)

Comments

Popular posts from this blog

Pemandu bas bahaya keningau-kk

Tempat menarik di tambunan